De ware birmaan
Image default
Marketing

Wat zijn short tail zoekwoorden en hoe werkt het precies?

Als je bezig bent met zoekmachine optimalisatie (SEO), dan heb je vast wel eens gehoord van de term ‘short tail zoekwoorden’. Maar wat zijn dat eigenlijk precies en waarom zijn ze zo belangrijk voor jouw website of webshop? In dit blog gaan we dieper in op de betekenis van short tail zoekwoorden, de drie pijlers waar ze op gebaseerd zijn en waarom het een goed idee is om te investeren in deze zoekwoorden.

Laten we beginnen met de betekenis van ‘short tail zoekwoorden’. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit één of twee woorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘schoenen’ of ‘reizen’. Het zijn zoektermen die heel breed en algemeen zijn en waar veel mensen op zoeken. Door deze zoektermen op te nemen op jouw website of webshop, vergroot je de kans dat je gevonden wordt in zoekmachines zoals Google.

De drie pijlers van short tail zoekwoorden zijn relevantie, zoekvolume en concurrentie. Relevantie gaat over hoe goed de zoekterm aansluit bij jouw website of webshop. Een zoekterm als ‘schoenen’ is bijvoorbeeld relevant als je een schoenenwinkel hebt, maar niet als je een webshop hebt die gespecialiseerd is in fietsen. Zoekvolume heeft betrekking op hoe vaak er gezocht wordt op een specifieke zoekterm. Een veel gezochte term zoals ‘reizen’ kan je veel verkeer opleveren, maar de concurrentie is dan ook hoger omdat er veel websites zijn die hierop gevonden willen worden.

Waarom zou je nu specifiek moeten investeren in short tail zoekwoorden? Ten eerste omdat je hiermee de kans vergroot om gevonden te worden door potentiële klanten. Mensen zoeken vaak op algemene termen waarmee ze nog niet precies weten wat ze zoeken. Door deze termen op te nemen in jouw content, vergroot je de kans dat zij bij jou terecht komen. Daarnaast zorgt dit ook voor meer verkeer naar jouw website of webshop en daarmee ook voor een hogere positie in zoekmachines zoals Google.

In het kort: Short tail zoekwoorden zijn algemene zoektermen bestaande uit één of twee woorden. Ze zijn gebaseerd op drie pijlers: relevantie, zoekvolume en concurrentie. Het gebruik van short tail zoekwoorden op je website of webshop kan zorgen voor meer verkeer en een hogere positie in zoekmachines waardoor je dus beter zichtbaar bent voor potentiële klanten.

Meest voorkomende vragen:

1. Moet ik alleen inzetten op short tail zoekwoorden?
Het is zeker aan te raden om te investeren in short tail zoekwoorden, maar dit betekent niet dat je geen long tail zoekwoorden moet gebruiken. Long tail zoekwoorden zijn specifieker en minder algemeen dan short tail zoekwoorden. Doordat er minder op gezocht wordt, is er minder concurrentie en heb je meer kans om hoog te scoren in zoekmachines.

2. Hoe kan ik de beste short tail zoekwoorden selecteren?
Het is belangrijk om te kijken naar de relevantie van de zoekterm voor jouw website of webshop, het zoekvolume en de concurrentie. Er zijn verschillende tools zoals Google Keyword Planner en SEMrush die je kunnen helpen bij het selecteren van de beste zoekwoorden. Daarnaast is het ook goed om te kijken naar de zoekwoorden waar je concurrenten op gevonden worden.

3. Moet ik short tail zoekwoorden opnemen in alle content op mijn website of webshop?
Het is niet nodig om elke pagina vol te stoppen met short tail zoekwoorden. Zorg ervoor dat het gebruik van deze zoektermen natuurlijk overkomt en dat het past bij de inhoud van de pagina. Het gebruik van long tail zoekwoorden en synoniemen is ook belangrijk voor een goede SEO-strategie.

Conclusie:
Het gebruik van short tail zoekwoorden is een belangrijke component van een succesvolle SEO-strategie. Door te investeren in deze zoektermen kan je meer verkeer genereren naar jouw website of webshop en daarmee ook een hogere positie behalen in zoekmachines zoals Google. Houd hierbij wel rekening met de relevantie van de zoekterm voor jouw website of webshop, het zoekvolume en de concurrentie. Vergeet ook niet dat het gebruik van long tail zoekwoorden en synoniemen ook belangrijk zijn voor een goede SEO-strategie.